Norges eldste mannskor

Den norske Studentersangforening (DnS) er Norges eldste offentlige kor. Foreningen ble opprettet allerede i 1845 og har siden vært sentral i utviklingen av norsk mannskortradisjon. I dag er DnS et moderne kor som synger nyskapende og klassisk musikk både i Norge og internasjonalt.

Foreningen

Siden opprettelsen i 1845 har Studentersangforeningen vært en drivkraft i Oslos og Norges musikkliv. Foreningen har tatt et spesielt ansvar for å videreføre den nasjonalromatiske mannskortradisjonen. Koret har urfremført en rekke kjente stykker, blant annet nasjonalsangen “Ja, vi elsker dette landet”.

Foreningen er spesielt kjent for sin 17. mai-konsert på Universitetsplassen, som foruten krigsårene er en årlig konsert som har pågått siden 1864. Foreningen har siden starten dratt på spennende turer og turneer i Norge og utlandet, og pleier et spesielt nært forhold til de andre norske og nordiske studentkorene.

I dag fortsetter foreningen å bidra til norsk musikkliv ved å holde flere årlige konserter, hevde seg i nasjonale og internasjonale konkurranser, og ved å bestille og fremføre ny norsk mannskormusikk.

Den norske Studentersangforening i 1862. Foto: Ukjent

Dirigenten

Marit Tøndel Bodsberg Weyde er en av landets ledende dirigenter. Hun har vært Studentersangforeningens dirigent siden 2016. Marit underviser i dirigering ved Norges Musikkhøgskole, og er sjefdirigent for Kilden Vokalensemble i Kristiansand. Hun er også dirigent og kunstnerisk leder for Kvindelige Studenters Sangforening (KSS).

Marit har jobbet med flere av Norges fremste kor og orkestre. Som dirigent, fløytist og kirkemusiker har hun bygget opp et bredt kunnskapsfelt, og med sitt energiske vesen og musikalske dedikasjon er hun ikke bare en populær dirigent, men også en inspirerende pedagog og ettertraktet seminarleder.

Hun har også mottatt flere dirigentpriser, både i Europa og hjemme i Norge. Marit har signert på en rekke innspillinger både som dirigent og kunstnerisk leder.

Foto: Lars Gunnar Liestøl

Korene

Den norske Studentersangforening har i dag to aktive kor som passer sangere med ulike forventninger til aktivitetsnivå. Korene synger stadig felles konserter, og drar på felles turer i Norge og utlandet. Begge korene har ukentlige øvelser i Oslo på torsdager kl. 18.00-21.00.

Hovedkoret

Koret består av ca. 55 sangere som som fremfører både ny og klassisk mannskormusikk og har et høyt ambisjonsnivå. Hovedkoret deltar på prestisjefulle internasjonale konkurranser og spiller inn nyskapende verker. I Hovedkoret er det forventning om egenøving mellom øvelsene, og at man synger uten noter på konsert.

DnS Pluss

Koret består av ca. 35 sangere. DnS Pluss har et høyt kunstnerisk ambisjonsnivå, men noe lavere aktivitetsnivå enn Hovedkoret. Koret har et hovedfokus på klassisk mannskormusikk og har flere årlige konserter.

DnS Pluss dirigeres av Endre Aaberge Dahl, som har dirigert DnS pluss siden 2019. Han har bachelor i utøvende klassisk sang fra NTNU institutt for musikk i Trondheim og master i opera fra operahøyskolen i Oslo. Utenom dirigeringa er Endre aktiv frilanser som tenor, både som solist og ensemblesanger.

Foto: Lorcan Doherty

Foto: Øyvind Syljuåsen