Dirigenten

Marit Tøndel Bodsberg Weyde (2016–)

Dirigent Marit Tøndel Bodsberg. Foto: Lars Erik Jordet

Marit Tøndel Bodsberg Weyde (1981) tiltrådte som dirigent for DnS i januar 2016.

Bodsberg Weyde er født og oppvokst på Byneset i Sør-Trøndelag, og har sin utøvende bachelorutdannelse fra Musikkonservatoriet i Kristiansand, hvor hun tok fordypning i komposisjon, sang og fløyte. I 2005 ble hun, som eneste student, tatt opp til masterstudiet i dirigering ved Norges musikkhøgskole, hvor hun avsluttet sine studier våren 2008. I disse årene var hun også Grete Pedersens assistent i Det Norske Solistkor.

Bodsberg Weyde har jobbet med flere av Norges fremste kor og ensembler, blant annet Det Norske Solistkor, Vocal Art, Gjøvik Sinfonietta, Oslo Kammerkor, Musikkhøgskolens Kammerkor, Kvindelige Studenters Sangforening og RingsakerOperaen. I tillegg til å være kunstnerisk leder og dirigent for Kvindelige Studenters Sangforening siden 2008, er Bodsberg Weyde kunstnerisk leder og dirigent for Vestoppland Kammerkor. Hun dirigerte Norges Ungdomskor i 2015.

Bodsberg Weyde har medvirket på en rekke plateinnspillinger både som sanger, dirigent og fløytist, og har vunnet flere nasjonale og internasjonale korkonkurranser med sine kor. Hun har blant annet ledet Kvindelige Studenters Sangforening gjennom innspillingen av utgivelsene «Arme jord ha jolefred» og «Brahms», som begge fikk svært god omtale.

Høsten 2012 ble hun tildelt Dirigentprisen under NM for kor, basert på hennes prestasjon med KSS under korets fremføring i konkurransen. Under konkurransen Canta del Mar Barcelona, høsten 2015, mottok Bodsberg Weyde enda en dirigentpris – Conductors prize – da hun konkurrerte sammen med Vestoppland Kammerkor.

DnS-dirigenter gjennom tidene