17.mai-konsert

Tradisjonen tro, fremfører Den norske Studentersangforening et utvalg av den flotteste nasjonalromantiske musikk 17.mai på Universitetsplassen rett ved Karl Johans gate klokken 14:03, under ledelse av vår nye dirigent Marit Tøndel Bodsberg.

En gang mellom 13:30 og 13:50 fremfører vi i tillegg “Ja, vi elsker” sammen med Kvindelige Studenters Sangforening, som avslutning på NRK1s 17.mai-sending. Vi oppfordrer derfor publikum til å møte opp ekstra tidlig i år! Selve konserten blir sendt direkte i NRK P2. Arrangementet er selvsagt gratis og vi garanterer for svimlende god 17.mai-stemning. For mange er dette et av dagens aller største høydepunkter!

I år står følgende sanger på programmet:

• Sangerhilsen – Grieg, Edvard (1843 – 1907)
  • Gud signe vaart dyre fedreland – Weyse, Cristoph Ernst Friedrich (1774 – 1842)
  • Brudefærden i Hardanger – Kjerulf, Halfdan (1815 – 1868)
  • Olaf Trygvason – Reissiger, Friedrich August (F.A.) (1809 – 1883)
  • Mellom bakkar og berg (Nordmannen) – Lindeman, Ludvig Mathias (L.M) (1812 – 1887)
  • Højest løfter jeg nu guldpokalen (Fædrelandssang) – Reissiger, Friedrich August (F.A.) (1809 – 1883)
  • Halling – Folketone, norsk ( – )
  • Norge i rødt hvitt og blått – Larsson, Lars-Erik (1908 – 1986)
  • Naar Fjordene blaaner – Paulsen, Alfred (1849 – 1936)
  • Den norske Sjømand – Reissiger, Friedrich August (F.A.) (1809 – 1883)
  • Norges Skaal – Ukjent ( – )
  • Kongesang – Lully, Jean-Babtiste de (f. Giovanni Battista Lulli) (1632 – 1687)
  • Der ligger et land mot den evige sne (Gamle Norge) – Nordraak, Rikard (1842 – 1866)
  • Norges Fjelde – Kjerulf, Halfdan (1815 – 1868)
  • Ja, vi elsker dette landet – Nordraak, Rikard (1842 – 1866)

Den norske Studentersangforening ble stiftet i 1845 og er et av de fremste mannskorene i Norge, samt det offisielle mannskoret ved Universitetet i Oslo.

Den norske Studentersangforening har urfremført en rekke kjente verker, blant annet Ja, vi elsker dette landet, i 1864 på nettopp Universitetsplassen. Koret har siden holdt konsert samme sted på nasjonaldagen hvert år, med unntak av krigsårene. Vi håper at du også i år bestemmer deg for å feire Norges grunnlov sammen med oss – vi kan love deg en storslått konsertopplevelse! Og hvem vet? Kanskje du nettopp i år får en ny 17. mai-tradisjon.

Vis gjerne at du kommer på Facebook-eventen vår!