Dirigenten

Dirigent Marit Tøndel Bodsberg. Foto: Lars Erik Jordet

Marit Tøndel Bodsberg (1981) tiltrådte som dirigent for DnS i januar 2016.

Bodsberg er født og oppvokst på Byneset i Sør-Trøndelag, og har sin utøvende bachelorutdannelse fra Musikkonservatoriet i Kristiansand, hvor hun tok fordypning i komposisjon, sang og fløyte. I 2005 ble hun, som eneste student, tatt opp til masterstudiet i dirigering ved Norges musikkhøgskole, hvor hun avsluttet sine studier våren 2008. I disse årene var hun også Grete Pedersens assistent i Det Norske Solistkor.

Bodsberg har jobbet med flere av Norges fremste kor og ensembler, blant annet Det Norske Solistkor, Vocal Art, Gjøvik Sinfonietta, Oslo Kammerkor, Musikkhøgskolens Kammerkor, Kvindelige Studenters Sangforening og RingsakerOperaen. I tillegg til å være kunstnerisk leder og dirigent for Kvindelige Studenters Sangforening siden 2008, er Bodsberg kunstnerisk leder og dirigent for Vestoppland Kammerkor. Hun dirigerte Norges Ungdomskor i 2015.

Bodsberg har medvirket på en rekke plateinnspillinger både som sanger, dirigent og fløytist, og har vunnet flere nasjonale og internasjonale korkonkurranser med sine kor. Hun har blant annet ledet Kvindelige Studenters Sangforening gjennom innspillingen av utgivelsene «Arme jord ha jolefred» og «Brahms», som begge fikk svært god omtale.

Høsten 2012 ble hun tildelt Dirigentprisen under NM for kor, basert på hennes prestasjon med KSS under korets fremføring i konkurransen. Under konkurransen Canta del Mar Barcelona, høsten 2015, mottok Bodsberg enda en dirigentpris – Conductors prize – da hun konkurrerte sammen med Vestoppland Kammerkor.

Dirigent Carl Høgset – Foto: carlhogset.no

Carl Høgset var dirigent og kunstneriske leder for DnS i årene 2012-2015.

Høgset har studert språk og musikk ved Universitetet i Oslo og sang og korledelse ved Norges musikkhøgskole, og har blant annet grunnlagt både Grex Vocalis og Norges Ungdomskor. Høgset var også dirigent for Den Norske Studentersangforening fra 1983 til 1986. Han ledet i tillegg Sølvguttene fra høsten 2003 til sommeren 2004. I januar 2012 tiltrådte han igjen som dirigent for DnS.

Høgsets debutkonsert som kontratenor fant sted i Oslo i 1977. Han har vært solist i diverse større barokkverk, som Händels ”Messias” og Bachs ”Juleoratoriet”, men også medvirket i moderne verk som ”Draumkvedet” av Arne Nordheim. Hans solo-CD med sanger av Purcell, Händel, Grieg og Nordheim kom i 1995. I 1998 kom CD’en ”Generations” hvor han synger duetter med sin sønn Rasmus. Høgset er også i med i vokalkvartetten Quattro Stagioni.

Carl Høgset startet sangkurset Alle kan synge i februar 2002. Kurset har rundt 500 deltagere i Oslo, og har også filialer i andre byer i Norge. To ganger i året opptrer deltagerne på Alle kan synge-kurset i Konserthuset i Oslo.

Høgset er ofte instruktør ved sang- og dirigentkurs i inn- og utland, samt jurymedlem ved internasjonale korkonkurranser. Han har utgitt en liten bok om sangteknikk med tilhørende øvelser på CD og DVD. Boken er oversatt til ti språk.

Carl Høgset ble høsten 2007 utnevnt til Ridder av 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden for sin innsats for norsk musikkliv.

DnS-dirigenter gjennom tidene

Navn Fra Til