Hør 17.mai-konserten i reprise

Tusen takk til alle som kom og hørte på konserten vår på aulatrappa 17.mai. Konserten i sin helhet kan gjenhøres her

Dersom du ikke fikk med deg DnS og KSS synge nasjonalsangen sammen ved Universitetsplassen før konserten, kan du se opptaket her:

DnS og KSS synger «Ja, vi elsker dette landet» på Aulatrappen ved Universitetet i Oslo, 17.mai 2016. Foto: NRK

17.mai-konsert

Tradisjonen tro, fremfører Den norske Studentersangforening et utvalg av den flotteste nasjonalromantiske musikk 17.mai på Universitetsplassen rett ved Karl Johans gate klokken 14:03, under ledelse av vår nye dirigent Marit Tøndel Bodsberg.

En gang mellom 13:30 og 13:50 fremfører vi i tillegg «Ja, vi elsker» sammen med Kvindelige Studenters Sangforening, som avslutning på NRK1s 17.mai-sending. Vi oppfordrer derfor publikum til å møte opp ekstra tidlig i år! Selve konserten blir sendt direkte i NRK P2. Arrangementet er selvsagt gratis og vi garanterer for svimlende god 17.mai-stemning. For mange er dette et av dagens aller største høydepunkter!

I år står følgende sanger på programmet:

• Sangerhilsen – Grieg, Edvard (1843 – 1907)
  • Gud signe vaart dyre fedreland – Weyse, Cristoph Ernst Friedrich (1774 – 1842)
  • Brudefærden i Hardanger – Kjerulf, Halfdan (1815 – 1868)
  • Olaf Trygvason – Reissiger, Friedrich August (F.A.) (1809 – 1883)
  • Mellom bakkar og berg (Nordmannen) – Lindeman, Ludvig Mathias (L.M) (1812 – 1887)
  • Højest løfter jeg nu guldpokalen (Fædrelandssang) – Reissiger, Friedrich August (F.A.) (1809 – 1883)
  • Halling – Folketone, norsk ( – )
  • Norge i rødt hvitt og blått – Larsson, Lars-Erik (1908 – 1986)
  • Naar Fjordene blaaner – Paulsen, Alfred (1849 – 1936)
  • Den norske Sjømand – Reissiger, Friedrich August (F.A.) (1809 – 1883)
  • Norges Skaal – Ukjent ( – )
  • Kongesang – Lully, Jean-Babtiste de (f. Giovanni Battista Lulli) (1632 – 1687)
  • Der ligger et land mot den evige sne (Gamle Norge) – Nordraak, Rikard (1842 – 1866)
  • Norges Fjelde – Kjerulf, Halfdan (1815 – 1868)
  • Ja, vi elsker dette landet – Nordraak, Rikard (1842 – 1866)

Den norske Studentersangforening ble stiftet i 1845 og er et av de fremste mannskorene i Norge, samt det offisielle mannskoret ved Universitetet i Oslo.

Den norske Studentersangforening har urfremført en rekke kjente verker, blant annet Ja, vi elsker dette landet, i 1864 på nettopp Universitetsplassen. Koret har siden holdt konsert samme sted på nasjonaldagen hvert år, med unntak av krigsårene. Vi håper at du også i år bestemmer deg for å feire Norges grunnlov sammen med oss – vi kan love deg en storslått konsertopplevelse! Og hvem vet? Kanskje du nettopp i år får en ny 17. mai-tradisjon.

Vis gjerne at du kommer på Facebook-eventen vår!

En ny vår

I 2016 overtok Marit Tøndel Bodsberg for Carl Høgset som dirigent for Norges fremste mannskor, Den norske Studentersangforening (DnS). Samtidig som foreningen fortsetter å forvalte sine lange tradisjoner og kulturarv, har Bodsberg bidratt til å skyve DnS i en ny og moderne kunstnerisk retning med forsterket entusiasme og giv. Det er altså En ny vår i Oslo på mange måter.

For å markere nysatsningen inviterer DnS til konsert lørdag 30.april i Universitetet i Oslos storslåtte aula, midt på Karl Johans gate – byens flotteste konsertsal.

Programmet inkluderer samtidsmusikk fra blant andre György Orbán og Jan Sandström, samt klassiske mannssangperler fra Franz Schubert, Felix Mendelssohn og Max Reger. En strykekvintett ledet av Kringkastingsorkesterets og Det Norske Kammerorkesters solocellist Audun Sandvik vil også medvirke.

Nytt av året er også at vi opererer med setenummerering på billettene. Det betyr at man må være tidlig ute for å sikre seg de beste plassene!

Billetter kan kjøpes her: En ny vår

Det offisielle mannskoret ved Universitetet i Oslo