Velkommen

Den norske Studentersangforening (DnS) ble stiftet i 1845 og er det offisielle mannskoret ved Universitetet i Oslo.

DnS er Norges eldste aktive kor og har siden stiftelsen i 1845 tilstrebet et høyt musikalsk nivå. Aller mest kjent er vi kanskje for 17. maikonserten fra Aulatrappen på Universitetsplassen i Oslo hvor «Ja, vi elsker» fikk sin urfremførelse i 1864. Konserten har med unntak av krigsårene vært en årlig tradisjon og blitt kringkastet i radio helt fra NRK sin spede begynnelse i mellomkrigstiden.

DnS’ julekonserter 2014

Den norske Studentersangforenings tradisjonsrike julekonserter finner i år sted i Fagerborg kirke, torsdag 11. desember. Repertoaret spenner vidt fra både klassiske og moderne julefavoritter til andre verker hentet fra den europeiske mannskortradisjonen.

Vi har to forestillinger, og billetter fås kjøpt hos TicketCo:

Kjøp billetter

Det er anledning til å kjøpe billetter i døren, men da er billettprisen 50 kroner høyere.

Alle er hjertelig velkomne!

Posted in Konserter | Kommentarer av

Bli sanger i DnS

Vil du…

… synge i det mest tradisjonsrike mannskoret i Norge?

… være med oss på turné til Japan høsten 2015?

… fremføre «Ja, vi elsker» direkte på NRK hver 17.mai?

… henge med landets flotteste kordamer i KSS?

… ta del i det unike sosiale miljøet i klubblokalet vårt i PD8?

… synge for 5000 tilhørere på Universitetsplassen  hver 17.mai?

… ha kjole og hvitt som arbeidsantrekk?

… være med på Nordisk Studentersangerstevne hvert tredje år?

Da bør du bli med i DnS!

Vi har opptak i begynnelsen av hvert semester. Våren 2015 skjer dette torsdag 8. og 15. januar fra kl 16 på Berle Skole (Professor Dahls gate 30).

Meld din interesse ved å fylle ut dette skjemaet:

Ditt navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Telefonnummer (obligatorisk)

Hva skal til?
Et grunnleggende kriterium er selvfølgelig at du er mann! Deretter må du ha en god sangstemme, du må like å synge, kunne ta en utfordring, like å stå på scenen… Du må være innstilt på å bruke en del tid på koret, både med hensyn til sang og sosiale arrangement. Å være med i DnS betyr å være med i et av Norges fremste kor. Det er ikke nødvendig at du har sunget i kor tidligere, men det er en stor fordel å kunne noter og at du er trygg på din egen stemme. Manglende notekunnskaper kan ofte kompenseres av et godt gehør. Dessuten bør du føle deg komfortabel i kjole-og-hvitt og godt herrelag!

Prøvesang
Alle nye medlemmer i koret må prøvesynge. Det innebærer at dirigenten hører på stemmen din og bestemmer hvilken stemmegruppe du tilhører. Du bringer med deg en egen selvvalgt sang, med eller uten akkompagnement – en sang du liker veldig godt. Så skal du synge en sang fra bladet for å vise notelesningskunnskapene, en prøve på evnen til å huske melodier (dirigenten synger/spiller foran, du etter) og på evnen til å gjengi rytmer. Som sanger i DnS vil du stadig være med på sang i små grupper, både ved opptredener og på øvelsene.

Du er bare en dusjsanger, sier du, og kan umulig egne deg utenfor dusjen? Sangere før deg har bestått prøven med hits som Bæ, bæ, lille lam, og gått videre til å bli solide stemmer i koret.

Posted in Ekstern | Kommentarer av

17. mai ved Universitetsplassen

Som alltid kan du oppleve oss på grunnlovsdagen, i år som åpning på NRK1 sin 17. mai-sending klokken 07:50 og på Universitetsplassen klokken 14:03, når landets mest tradisjonsrike konsert finner sted.

I anledning Grunnlovens 200-årsjubileum står i år  og Stockholms Studentsångare ved vår side på aulatrappen, sammen med representanter fra hovedstadens andre fremtredende mannskor. Fremføring av Edvard Griegs Landkjending med solist Yngve A. Søberg fra Den norske opera er også spesielt for i år.

17. mai 1945

Årets program:

Dirigent er Carl Høgset.

DnS konsertkor:

• Sønner av Norge – Christian Blom, tekst: Henrik Anker Bjerregaard. Norges første nasjonalsang. Sangen ble kåret som vinner etter at Selskapet for Norges Vel hadde utlyst en konkurranse i 1819 om å skrive en nasjonalsang for Norge.
  • Gud signe vårt dyre fedraland – Fedrelandssalme med melodi av danske Christoph Ernst Friedrich Weyse, tekst Elias Blix.
  • Det norske Flag (Mens Nordhavet bruser) – Lars M. Ibsen, tekst Conrad Nicolai Schwach.
  • Gamle Norge (Der ligger et land mot den evige sne) - Rikard Nordraak, tekst Bjørnstjerne Bjørnson.
  • Sang til 17de Maj 1864 - Halfdan Kjerulf, tekst A. Munch, skrevet til grunnlovens 50-årsjubileum.
  • Fædrelandssang (Højest løfter jeg nu guldpokalen) - F. A. Reissiger, tekst P.A. Jensen.
  • Noreg - Johan Halvorsen, tekst Per Sivle.

DnS konsertkor med gjester fra Muntra Musikanter (FIN), Stockholms Studentsångare (SVE) og flere av byens beste mannskor

• Sangerhilsen – Edvard Grieg, tekst Sigvart Skavlan, komponert til den store sangerfesten i Trondheim 1883.
  • Den norske sjømand – i en komposisjon av Grieg. Tekst Bjørnstjerne Bjørnson.
    Dette diktet er 17. mai tradisjonen tro vår hilsning til nordmenn i utlandet.
  • Olav Trygvason – F. A. Reissiger, tekst Bj. Bjørnson. Tilegnet DnS.
  • Jeg vil værge mit land – Gabriel Tischendorf, tekst: Bjørnstjerne Bjørnson. Fra ”Fiskerjenten”. Boken er blitt kalt vår første kunstnerroman og forteller om det naive, viltre og vakre naturbarnet Petra og hennes eiendommelige utvikling, inntil hun debuterer offentlig som skuespiller i Kristiania.
  • Naar fjordene blaaner – Alfred Paulsen, tekst John Paulsen. 1 1905 hadde Alfred Paulsen utvandret til USA og bodde der i 1905. Da DnS var på turné dit, hentet foreningen hjem til Norge denne sangen. I tidligere tider var denne alltid på DnS’ 17. mai program, og det man nærmest kan kalle korets kjenningsmelodi. (”Da svinger jeg hatten, lyder det i teksten”. DnS tok i bruk duskeluen som studentsymbol i Norge i 1852, i anledningen Uppsala-studentenes besøk i Christiania. Luene er dessverre gått ut av produksjon så koret strever med å finne luer til nye sangere. Om noen innehar en lue som heller burde vært synlig på norske studentersangere, vil DnS helt sikkert sette pris på å få donert en studentlue.)
  • Norges Skaalanonym, tekst av Johan Nordahl Brun.
    Norges første (uoffisielle) nasjonalsang, bedre kjent under sin førstelinje «For Norge, Kiempers Fødeland», Brun skrev denne drikkevisen som student i 1771/1772. Brun ble senere biskop.
  • Norges Fjelde – Halfdan Kjerulf, tekst av Henrik Wergeland. Komponert i 1848 av DnS sin første dirigent og sangen er blitt en av tidenes store mannskorschlægere med historiske referanser til Kalmarkrigen, Skottetoget og slaget ved Kringen i 1612 – Norges beste vern og feste er dets gamle Fjeld.
  • Landkjending - Edvard Grieg.
  • Fedrelandssangen – Komponert av Richard Nordraak med tekst av Bjørnstjerne Bjørnson. Teksten ble skrevet til Stortingets åpning i 1859 mens sangen ble urfremført av Studentersangforeningen m.fl. 17. mai 1864 på Eidsvoll og (her) på aulatrappen samme kveld. Les mer om «Ja, vi elsker dette landet«.

Posted in Konserter | Kommentarer av

Konserter våren 2014

DnS er stolte av å presentere et flott program for våren 2014:

Fredag 09.05 kl. 19:  Nasjonsbygging for mannskor – Oslo Griegfestival

Fredag 16.05 kl. 18:  (Gratis!) Nordisk festkonsert i Oslo rådhus med KSS, SSSF og MM

Lørdag 17.05 kl. 14: 17.mai-konsert på Universitetsplassen med inviterte nordiske gjester

Først ut, fredag 09.05 kl. 19:  Nasjonsbygging for mannskor – Oslo Griegfestival

Vi presenterer den flotteste nasjonalromantiske kormusikken i anledning Oslo Griegfestival. Mer informasjon finner du på Facebook og billetter på Billettservice

Fredag 16.05 kl. 18:  (Gratis!) Nordisk festkonsert i Oslo rådhus med KSS, SSSF og MM

I anledning Grunnlovens 200-årsjubileum får vi besøk av Stockholms Studentsångare og Muntra Musikanter. Sammen med Kvinnelige Studenters Sangforening inviterer vi til nordisk festkonsert i aulaen i Oslo rådhus. Mer informasjon kan du finne på Facebook.

Nordisk festkonsert 20140516

17. mai 1981 med dirigent Sverre Bruland

Tidligere konserter
Torsdag 10.04: Vårkonsert i Aulaen med Kvindelige Studenters Sangforening

KSS+Dns

Posted in Ekstern, Konserter | Kommentarer av

Julekonsert 8. desember

Finn julestemningen sammen med landets mest tradisjonsrike mannskor! Den norske Studentersangforening er tilbake i Uranienborg kirke med to konserter: kl 18 og kl 20.

Billetter kjøpes i døra, på billettservice.no, eller ved å ta kontakt med en av sangerne i koret.

Voksen: 250,-
Student/honnør: 200,-
Barn under 16: 100,-

Ta en pause fra førjulsrushet og kom på konsert for den varme og gode julestemningen. Vi vil presentere et bredt utvalg av vårt reportoar fra det siste året, i tillegg til kjente og kjære juleklassikere som Det hev ei rose sprunge, O helga natt og Deilig er jorden