Julekonsert med DnS

Synes du førjulstiden kan være masete og slitsom? Få julestemning i ekspressfart på årets flotteste julekonsert!

Den norske Studentersangforening – det offisielle mannskoret ved Universitetet i Oslo – inviterer til sin meget tradisjonsrike og stemningsfulle julekonsert i Uranienborg kirke torsdag 14. desember.

Dirigent er den prisvinnende Marit Tøndel Bodsberg.

NB! Erfarne publikummere på disse julekonsertene vet at det pleier å bli stappfullt, så her gjelder det å kjøpe billett på forhånd og å møte opp tidlig, ettersom kirken ikke har nummererte plasser! Dørene åpner klokken 19:30.

For fulle seil – høstkonsert med Den norske Studentersangforening

Torsdag 19.oktober inviterer Den norske Studentersangforening (DnS) til den knakende gøyale høstkonserten “For fulle seil” i Oslos stiligste konsertlokale, Kulturkirken Jakob. DnS’ dirigent er den prisvinnende Marit Tøndel Bodsberg.

Kjøp billetter her:

Temaet for konserten er havet og sjøen (tolket litt liberalt), et emne som har særdeles nær tilknytning til DnS. Koret ble nemlig stiftet på ei skute utenfor Færder fyr, på vei hjem til Oslo fra København. I korets tidlige år, foregikk også mye av den omfattende turnévirksomheten med skip.

Programmet på konserten gjenspeiler flere kjente aspekter ved havet og livet til dem som ferdes her, og favner om et bredt musikalsk spekter, fra norske viser til kjente shanties og videre til mer modernistiske verk. Her er det garantert både gamle og nye favoritter for alle!

Dørene åpner klokken 18:00.

Bodsberg og DnS høster kjempeskryt i Storbritannia

DnS’ dirigent Marit Tøndel Bodsberg høstet skryt fra britiske dirigenter under den årlige konferansen til det britiske kordirigentforbundet ABCD. Foto: Martin Kløvrud
Lørdag 26.august var dirigent Marit Tøndel Bodsberg og Den norske Studentersangforening (DnS) gjester på årskonferansen til det britiske kordirigentforbundet Association of British Choral Directors (ABCD), som i år ble avholdt hos det verdensledende Royal Conservatoire of Scotland, i Glasgow. DnS holdt en workshop for dirigenter som ønsket å lære om skandinavisk musikk og DnS’ moderne klangideal, i tillegg til å medvirke på to konserter.

DnS fremførte et variert utvalg musikk fra den skandinaviske mannskorlitteraturen som både overrasket og gledet publikumet. Spesielt godt mottatt ble Edvard Griegs Landkjending, med barytonsolist Benjamin Isachsen.

– Programmet var fascinerende fordi de presenterte komponister som er ukjente for britiske kor og dirigenter. Det var også interessant å høre noen mindre kjente verk av en komponist vi kjenner godt – Edvard Grieg – spesielt siden Griegs oldefar var skotsk, sier ABCDs styreleder Leslie East.

I tillegg skryter også East av Bodsberg og DnS’ musikalitet, og peker på to kvaliteter som karakteriserer koret.

– For det første, har koret en strålende tone og farge i lydbildet, preget av den høye tenorlyden, hvor noe falsett brukes for å lage lettere tekstur i de mykere delene av musikken, samt det uvanlig store rommet mellom sangerne, sier han.

– I tillegg er korets samkjøring som et ensemble av første klasse, noe som utvilsomt er styrket av det faktumet at koret er lite avhengig av noter. Disse attributtene er Marit Tøndel Bodsbergs fortjeneste, hvis tydelige dirigering var et godt eksempel for dirigentene i publikumet, fortsetter East.

Ellers høster Bodsberg og DnS også honnør for sine sosiale bidrag i etterkant av avslutningskonserten, da konferansen ble samlet for sosialt samvær og væskeinntak.

– Koret er et fantastisk bidrag til enhver fest! De norske sangene og drikkevisene som koret fremførte i baren etter konserten gjør at vi kommer til å huske Den norske Studentersangforening i mange år fremover, fremhever East.

På konferansen medvirket også en rekke kjente komponister og dirigenter, som James MacMillan, Bob Chilcott og Edward Caswell. Bodsberg og DnS var invitert som spesialgjester.

Champagnegaloppen på Spotify

DnS spiller for tiden inn ny musikk. Som en liten smakebit på hva som kommer lanserer vi “Champagnegaloppen” av Hans Christian Lumbye til teksten av Erik Bøgh, i Louis Clausens arrangement.

Sangen er spilt inn i landets trolig beste innspillingslokale for kormusikk, Uranienborg kirke i Oslo. Dirigent er den fabelaktige Marit Tøndel Bodsberg, og produsent er Grammyprisvinnende Morten Lindberg. Det flotte albumcoveret er tegnet av Pål Wisløff Nilssen.

Vi håper galoppen blir fast inventar på 17. mai-frokoster over det ganske land!

DnS tok storeslem i Østerrike

Onsdag til lørdag 14. til 17. juni, ble den sjette internasjonale korkonkurransen til minne om Anton Bruckner avholdt i komponistens fødeby Linz, i Østerrike. Her deltok en delegasjon på rundt 40 sangere fra Norges eldste kor, Den norske Studentersangforening (DnS), samt korets faste dirigent Marit Tøndel Bodsberg (36).

DnS deltok i klassene for mannskor og sakral sang, hvor foreningen, som representerer Universitetet i Oslo, konkurrerte mot en mengde kor fra land som USA, Tsjekkia, Danmark, Finland og Østerrike.

I den spesielt prestisjetunge klassen for sakral sang, konkurrerte DnS mot både blandede kor, kvinnekor og andre mannskor. At koret stakk av med seieren, attpåtil med en uvanlig stor margin, kom som en stor overraskelse på sangerne. Koret fikk 28,61 poeng av 30 mulige av den profesjonelle dommertrioen, som var den høyeste poengsummen i hele konkurransen, uavhengig av klasse. Andreplassen i sakral gikk til Florida College Chorus (USA), som fikk 24,25 poeng.

– Vi satt igjen med en veldig god følelse etter opptredenen i sakral, men hadde aldri i livet ventet at vi skulle få en så høy poengsum. Det utrolig gøy og fantastisk motiverende for koret i arbeidet vårt fremover, sier DnS’ viseformann Stian Gjefsen.

– Koret sang med hjerte og klarte å formidle historier på en helt spesiell måte, noe som gjorde minuttene på scenen helt magiske. Det var en stor opplevelse, tilføyer dirigent Marit Tøndel Bodsberg.

I mannskorklassen ble DnS tildelt 25,69 poeng, som også holdt til seier med god margin. Også denne seieren betydde mye for sangerne, spesielt fordi repertoaret inkluderte Alfred Paulsens klassiker «Naar fjordene blaaner», som er det nærmeste man kommer en kjenningsmelodi for DnS.

Som en ekstra bonus, ble også den allerede svært meritterte Bodsberg tildelt en spesialpris for beste dirigent i konkurransen.

– Å vinne dirigentprisen er veldig hyggelig, og samtidig en bekreftelse på at det vi jobber med i DnS er noe som gir resultater og blir lagt merke til også internasjonalt, sier Bodsberg.